Weber Shandwick

Mi köze van a kommunikációnak a munkaerőhiányhoz?

Ma reggel a Google 197.000 találatot dobott ki a „munkaerőhiány” kulcsszóra. Nincs elég informatikus, mérnök, pénzügyi elemző, vendéglátós, de hiány van takarítókból, pénztárosokból, építőipari szakmunkásból és még taxisokból is. Mindegy, hogy néhány fős céget, kkv-t vagy multit irányítasz, a munkaerőhiány előbb-utóbb téged is érinteni fog.

De mi köze van mindennek a kommunikációhoz? Az, hogy ezzel egy időben még mindig nagyon kevés az igazán izgalmas, hívogató álláshirdetés, ami megmozgatná azt a munkaerőt, akinek a jelentkezését annyira várják. A legtöbb céges hirdetés, weboldal vagy brosúra még mindig unalmas, szürke és a vállalati klisék nyelvén íródott. Pontosan ugyanúgy, mint húsz éve, amikor még faxon küldtük az Expressz szerkesztőségébe az álláshirdetéseket.

Csakhogy ma már a legtöbb szakmában lejárt a faxok ideje, ahogyan a túlságosan „formalizált” kommunikációé is. A legjobbak már értik: a munkaerőpiacon is kommunikációs verseny van. Sőt, a következő években itt lehet a legnagyobb verseny. A legtrendibb és legnépszerűbb vállalatok képesek a kommunikációban szakítani a hivatalos nyelvvel, a corporate speech-csel és a weboldalon, reklámokban kikapcsolják a „bullshit-generátort”. Erre a Facebook korában már senki sem kíváncsi. Ezek a cégek az internet, a Twitter és az okostelefonos generáció nyelvén beszélnek: röviden, egyszerűen, izgalmasan.

A toborzásban is fontos mindez, hiszen a legtöbb potenciális munkavállaló az alapján ítéli meg a céget, hogy mit lát róla a weboldalon, az álláshirdetésben, mit olvas róla a médiában vagy a toborzó szórólapon. Ennek ellenére a legtöbb ilyen céges anyag túlságosan is hivatalos, hosszú és unalmas. 

A „cápa az űrben” stratégia

Amit elsőre kétszáz szóval tudsz elmondani, azt általában százzal is el lehetne. Kevesen tudják, hogy Hollywoodban milliárdos költségvetésű filmeket adnak el egy mondatos analógiára építve. Az 1970-es években például egy filmes csapat kitalált egy forgatókönyvet a rémisztő földönkívüli lényről, ami megeszi az embereket. Egy három szavas történetre építették a sztorit: „Cápa az űrben”. Vagyis elkészítjük a Cápa filmet az űrben. Erre haraptak rá a producerek, így indult el az Alien-sorozat.

A kérdés, hogy a céged megtalálta-e már a maga „egy mondatát”? Te, mint vezető, képes vagy-e egyetlen, izgalmas és egyszerű mondatban elmondani a legfontosabbakat? Azt, hogy ki vagy, mit csinálsz és miért válasszalak téged?

Kennedy elnök 1961-ben képes volt rá. Pedig nem csupán egy vállalatot, hanem a költségvetési milliárdokat felemésztő űrprogramot mutatta be az Egyesült Államok kongresszusának és az amerikainak. Az elnök egyetlen, egyszerű mondatban mesélte el a történelem legkomplikáltabb innovációját: „Az a célunk, hogy az évtized végéig embert juttassunk a Holdra, és biztonságosan vissza is hozzuk onnan.” Ha az emberiség egyik legizgalmasabb vállalkozása belefért egyetlen rövid mondatba, akkor valószínűleg a legtöbb céget is be lehetne ilyen röviden mutatni. A kristálytiszta érthetőség pedig érdekessé és izgalmassá tehet bármilyen vállalatot. Persze ehhez is kell szakértelem, hiszen a kommunikáció is egy szakma.

A HR pedig egy másik szakma… Éppen ezért, ha szeretnél javítani céged érdekérvényesítő-képességén, ne csupán a HR csapatodat erősítsd, hanem a kommunikációt is. A legjobb recept pedig éppen az lehet, ha a HR és a kommunikáció képes hatékonyan és napi szinten is együtt dolgozni.

Drágus Richárd, ügyvezető-helyettes

Te, mint vezető, képes vagy-e egyetlen, izgalmas és egyszerű mondatban elmondani a legfontosabbakat? Azt, hogy ki vagy, mit csinálsz és miért válasszalak téged?

Aktuális

Összes hír